Harelim 35 gram på en liter vann varmes forsiktig opp, må ikke være over 70 C grader varmt, for da mister det limeevnen.
Varmes til alt limet er flytende.
Strykes så over lerretet med bred pensel.
Dette for å beskytte linduken mot olje, da den kan råtne opp.
Grinde pigment og kritt 50/50 med olje pluss en til to korker terpentin.
Påføres med palettkniv.
Brent sienna, rå sienna, rød oker, grønn oker er gode preperaturfarver. Dette er jordfarver og de rimeligste farvene.
Preperaturen skal så tørke helst en uke før man begynner å skissere opp.
I mellomtiden kan man skaffe til veie frukt, grønsaker, blomster, karaffel.. Hva det skulle være, og dandere det opp.
Gjerne starte med å tegne omrisset av motivet med en kullstift.
Når motivet sitter, går man over til å male omrisset med brent umbra, før lyset males inn. Da brukes blyhvitt (Kremserhvit) og kritt blandet sammen ca 50/50.
Krittdeigen grindes ut med olje.
Det blandes i kritt fordi da trenger man ikke å bruke så mye hvitt, som er en dyrere farve. Så man fyller ut farven kan man si.
Istedenfor blyhvitt (som er giftig å få i sår eller i munnen) kan man bruke titanhvit blandet med sinkhvit 50/50.
Når man legger opp med hvitfarven kommer preperaturfarven til nytte, for nå kan bunnen brukes som en tredje farve og valør. Slik modellerer man gjenstandene romlig før man fortsetter med de andre farvene: gul oker, vermillion (erstatning for sinober), rød oker, brent sienna, sort. Her kan man gjerne blande litt hvitt i farvene, slik at de er lyse. (Tintede farger). De dempes senere, på neste økt med renere farger.
I filmen grinder jeg også ut kobolt blått, for å bryte med jordfarvene og skape kontrast i maleriet.
Når motivet er malt opp og tørket en dag eller to, kan man lasere over med transparente farver. Dette er: f.eks cochenille (fra lus) og indisk gul, blant fler.
Og helt til slutt påføres ferniss for å beskytte mot støv, røyk og sot som legger seg oppå maleriet over tid.
Da kan man vaske bort dette uten å berøre farvene.
Også gir det en dybde og glans til farvene, som å putte stener i glass med vann, da kommer alle nyansene så fint frem.
Hvordan oppdraget ble til:
En vårdag i 2016 ble jeg kontaktet av Nasjonalgalleriet.
De spurte om jeg kunne male et stilleben til bruk i undervisning.
Ungdom skal få lære om hvordan man forbereder et lerret og om hvordan man maler et stilleben, slik de gjorde på 1600-tallet.
Dette skulle filmes på en dag imens jeg la opp maleriet, så jeg måtte forberede godt.
Til forberedelsen kjøpte jeg inn pigmentpulver, linolje, terpentin, blindrammer og lerret, samt maletuber. En måneds tid før filmfotograf skulle komme, startet jeg med å spenne opp, limdrenke og preparere to lerret. På det ene lerretet startet jeg å male motivet opp en ukes tid efter at preperaturen var helt tørr.
Så da dagen kom hvor filmingen skulle skje, hadde jeg et utsnitt av motivet malt allerede.
Jeg hadde også limdrenket et tredje lerret fra før, slik at jeg kunne vise hvordan jeg la preperaturen på lerrettet med palettkniv.
Den fjerde blindrammen og lerrettet lå løst, ikke ennå montert, slik at jeg kunne gjøre dette under filmingen.
Siden jeg hadde alt klart, kunne jeg gå fra det ene til det andre i forberedelsen, slik at det kunne se ut som det var ett lerrett jeg arbeidet med.
Mot slutten la jeg opp de første linjene og formene jeg så fremfor meg på bordet, hvor jeg hadde satt opp frukten, østers og hummer.
Til slutt tok jeg frem mitt påbegynte, tørre maleri, og satte det opp på staffeliet og lasuren ble malt på, slik at man kan se hvordan farvene blir forsterket i kraft og dybde. Motivet får en yttligere romlig virkning.
Senere gjorde jeg mitt første stilleben ferdig, og fotografen viser det til slutt i filmen.
Det andre stillebenet, som jeg begynner på under filmingen, er under arbeid, og vil sluttføres i løpet av 2017.